Monday, June 14, 2021

Autobiografi


Aku Sebuah Tayar

Aku sebuah tayar. Nama aku ialah “Dunlop”. Aku ada pelbagai jenama. Warna aku ialah hitam. Aku dilahirkan di sebuah kilang yang terletak di Amerika. Aku diperbuat daripada getah dan besi. Bentuk aku ialah bulat.
Selepas dibuat, aku dan kawan-kawanku dieksport ke Malaysia. Aku dan kawan-kawanku dihantar ke Malaysia dengan kapal laut. Aku dan kawan-kawanku sampai di Pelabuhan Klang. Dari sana, kami di hantar ke sebuah kedai tayar.Di sana kami dipamerkan dan diletak tanda harga. Aku bernilai RM 250.00.
Aku berjumpa ramai kawan berjenama lain. Penjual kedai itu mempamerkan aku dan kawan-kawanku. Ramai orang datang ke kedai untuk membeli kawan-kawanku. Sesiapapun tidak membeli aku. Aku berasa sedih.
Pada suatu hari, seorang belia datang ke kedai. Belia itu bernama En.Rama. Beliau melihat aku lalu membeli aku. Aku berasa gembira. Aku dibawa ke rumahnya. Tuanku memasang aku pada keretanya. Tuanku bekerja sebagai seorang jurutera.Tuan aku rajin ke tempat kerja setiap hari.
Tuan aku juga seorang yang berdikari dan bertanggungjawab kerana semua kerjanya dibuat olehnya. Aku selalu melihat tuanku. Beliau menjagaku sebagai menatang minyak yang penuh.
Selepas beberapa lama, Tuanku menghantar aku ke kilang kitar semula.Walaupun kini berada di kilang kitar semula, aku gembira kerana dapat berjasa dan berbakti kepada tuanku.

No comments:

Post a Comment